tisdag 4 maj 2010

Fy för personalen på barnavd i HBG

Wilda har som bekant maginfluensa och har varit dålig i över en v nu. Får inte behålla så mycket mat. Vi ringde därför till sist till barn i HBG som nu tagit över Wilda efter NEO. Dem ville att vi skulle åka in direkt och ville tom skicka ambulans. Vi avböjde då vi ej ansåg att det var så allvarligt..än. Vi frågade om vi inte kunde prova något nytt hemma som, vi inte redan provat men efter samråd med annan läkare bestämde Charlotte och Britt-Marie att vi behövde komma in och att vi redan provat allt. Dem skulle sätta dropp på Wilda under några dagar och det skulle ju reglaras varannan var tredje timme så det var inget vi kunde göra hemma Jaha....Charlotte skulle förbereda allt så det skulle gå smidigt när vi kom in. Tog några timmar innan vi fått barnvakt till alla de övriga barnen då i stort sett alla gäster på konfirmationen fått maginfluensa ( japp-Det e sant!)

Vi kom in till Barn kl 20 igår kväll. Nya läkare...nya planer. Skulle inte alls ha dropp utan skulle sondas med vätskeersättning. Arg blev jag då vi kunde gjort det hemma. Inte nog med det. INGET var förberett. Fanns inte inkopplad syrgas eller slemsug på rummet....som tur var hade vi ju med vår egen utrustning. Fanns INGA tarmsonder som är AKUT om Wilda behöver. Dessutom visste INGEN i personalen något om Wilda. Iallafall så skulle det hämtas tarmsonder. Tiden gick och ingen kom. Wilda fick jätteont och behövde ha hjälp....Om hon inte får hjälp resulterar det i pulsfall och syresättningsdipp som i sin tur leder till att hon tuppar av. Vi larmar då vi behövde hjälp NU! Efter en kvart hade fortfarande INGEN kommit......till sist fick jag ta en gynhandske och massor med glidslem och föra in ett finger på stackaren. Hon bajsade och började syresätta sig bra igen. Då kommer en sköterska från AKUTEN in. Hon hade sett att ingen kommit in till oss......

WIlda fortsatte vara upprörd och vi fick till sist ge henne stesolid som VI tagit med oss. Det enda personalen gjorde som INTE vi tagit med eller fick göra själva var att sticka henne i fingret.


Vi är så otroligt besvikna. Vad skulle hänt om Jesper inte varit med??? Omöjligt att vara själv när hon får sina olika atacker.....

För att inte bli långrandig kan jag tala om att vi bestämde oss för att åka hem igen och sköta Wilda här hemma. För här får hon iallafall bättre vård än där och vi har all utrustning hon behöver.

Kommer ALDRIG mer sätta min fot på barn utan vi kommer att diskutera, jag o Jesper om vilket sjukhus vi ska vända oss till istället. Lutar åt Lund men får se. Vet att Madde har kontakt med toppenläkare och det kan vara värt extramilen om man får rätt hjälp och förståelse och kunskap.

Wilda är lite bättre idag. Kräks inte lika mycket men får fortfarande i sig alldeles för lite men det går åt rätt håll.

Nu ska jag koppla matdroppet o möblera om inför natten.

Natti alla!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så sorgligt att Ni får ett sådant bemötande. Tyvärr är jag inte förvånad.

Ni borde få medalj.

Kram på Er

Helén

Natasja sa...

Usch och fy! De låter lika hemska som de är i Kristianstad. Lund är jättebra tycker jag, så åk dit nästa gång om ni behöver.
Stor kram till er och ni är såna underbara föräldrar till er kämpe Wilda! :)

Följer er blogg då man misstänkte att min bebis i magen hade T13, men hon hade inte det.
//Natasja

Gösta Imberg sa...

Hej, vill bara sända mina varma hälsningar till er. Jag tänker ofta på hur ni har det och igår fick jag höra talas om bloggen. Fint av er att dela med er på detta sätt. All kraft och välsignelse till hela familjen. Gösta

Lee sa...

men allvarligt =O hur kan sjukhuset göra så?!?! ni borde faktiskt anmäla detta!

Madelene sa...

Vad tråkigt att ni blev bemötta så.

Läkarna vi är så nöjda med jobbar ju här i Blekinge på Karlshamns och Karlskronas lasarett. Vi har inte haft mycket kontakt med Lund, tyvärr. Bara när Love fick sin knapp i magen.

Vet inte om ni blir mer nöjda i Lund. Det jag tyckte var den stora skillnaden mot personalen här var att i Lund var de så mycket mer stressade. Småsprang liksom hela tiden. Nu var inte vi på barnmottagningen utan på avdelning för opererade barn. I Kkrona när vi varit inlagda har personalen gärna tagit Love medan jag duschat och gått till kiosken. Vågade inte be personalen i Lund när de var så stressade. Däremot kom en kompis och hälsade på så då passade jag på :)

En lite kul händelse där. De visade mig hur jag skulle tvätta området runt knappen och de visade på lite olika sätt. Skulle skoja till det med en dam och sa lite skämtsamt att här gör ni lite olika. Då spände hon blicken i mig och sa: DET HÄR, DET ÄR DET ENDA RIKTIGA SÄTTET!! Haha, sorry ;)

Men hoppas verkligen ni hittar en barnmottagning ni blir nöjda med, viktigt att man känner förtroende för personalen man möter. Vi har inte så mycket att välja på då vi bor i ett litet län. Som tur är så är vi mycket nöjda med så gott som all sjukvårdspersonal vi mött.

Felicia sa...

Det tog tjugofem minuter innan den läspande rapparen kom och fattade ingenting.
"Vad ville ni, eh? Ska jag hjälpa?"
"Jo, vi behövde tarmsond, men ingen kom så jag fick stoppa in fingret."
"Okej, eh... Gick det bra, eh?

:O