fredag 21 maj 2010

Straffas vi för att vi åkte hem?


Jag börjar undra. Vi åkte hem från sjukhuset när Wilda var bara 6 dgr gammal. Vi valde att göra det då vi trodde att vi skulle förlora vår prinsessa inom några dagar. Vi ville att hon skulle få lära känna sitt hem. Och här hemma skulle hon få somna in. Inte på ett opersonligt sjukhus.
Vi valde att åka hem TROTS att vi inte visste hur vi skulle hantera Wilda. TROTS att vi bodde extremt trångt. TROTS all medicinsk utrustning vi skulle ha.
Vi har fått återuppliva vår dotter FYRA gånger. Vi får vara vakna 24h per dygn. Wilda krampar, kräver syrgas 24h per dygn. Hon behöver sugas på slem och kräk. Hon behöver tarmsondas för att kunna släppa ut luft och bajsa. Hon ska medicineras ca10 ggr per dygn. Hon ska sondmatas 14 h per dygn (tidigare 16 h per dygn) Hon ska masseras, bada, träna och stimuleras dagligen. Hon ska tröstas, älskas, mysas med och få känna närhet.
Hon kan bara syresätta sig genom att ligga på ett speciellt sätt vilket medför stor problematik när man ska hanskas med henne och ta upp och mysa med henne.Dessutom behöver hon när man tar upp henne mycket syrgas. Hon är ständigt uppkopplad till syresättnings och pulsmätare.
Och hör och häpna. Vi behöver oxå handla ibland...Det kräver planering och mycket tid då vi ska ge oss ut. All utrustning som ska med. Inget får glömmas.
Jag har ofta med Wilda in i badrummet när jag ska duscha eller göra mina behov. Har nämligen ingen lust att ha kateter.....(ironi)

Men då till saken. Eftersom vi valt att åka hem. Eftersom att vi visar att vi trots alla problem och motgångar visar att vi klarar av det....Är det det vi straffas för? Vi har besparat sjukhuset sängplatser. Vi klarar av det jag vet att många inte klarat eller orkat.Och dem hade inte varit dåliga människor eller föräldrar för det.
Men jag kan tala om att VI ORKAR INTE MER!.
Vi är helt slut. Det enda vi begär är att få en sjuksäng. Annars blir vi tvugna att med alla våra barn flytta till sjukhuset. Ser ingen annan utväg.Man kan inte bara kämpa o kämpa och aldrig få något för det. Då ägnar vi hellre tiden åt att vara med Wilda. Inget kul att bråka med alla som inte vet hur det är.

Så i slutändan kanske vi inte skulle lämnat sjukhuset. Då hade vi kanske fått hjälp?! Men jag är van och vill ta hand om mina barn själv och tycker att jag är ganska stark och en bra mamma. Men vilken mamma är jag när jag är helt slutkörd?
Jag har inte bara Wilda. Vi har faktiskt 6 andra barn som behöver sin mamma.

Så EN sjuksäng är allt jag begärt. Men tydligen är vi inte ens värda det. Orkar snart inte bråka mer

10 kommentarer:

Annica sa...

Men..jag fattar inte....vad är det frågan om? Har ni ingen kontakt med Lund? Vi låg månadsvis på sjukhuset där med "min" lille kille ,på avd 62. Helt underbara människor. Där fungerade hjälpmedelscentralen bra. Vi fick massor av hjälp till A.
Hoppas verkligen att det löser sig för er så att ni kan få lugn och ro med eran lilla docka....och som sagt.....kan jag göra något så släng iväg ett mejl. Kram Annica!

Anonym sa...

Men snälla!!! Herregud min skapare.. Vad är problemet egentligen.. är de inte bara att köra ut en sjukhussäng till er eller?? Ni som så väl behöver eran ork till Wilda och de andra barnen.. så ska "dom" behöva bråka om en säng.. Jag blir så ledsen för er skull..Och jag är faktiskt mållös.. Kram.. Kram Camilla

Unknown sa...

Märkligt samhälle vi lever i. Man får vara fan så frisk för att orka vara sjuk.Eller som i ert fall ha ett sjukt barn. Behöver ni hjälp på något vis med handling mm så skicka ett mail. Bor inte så långt ifrån er.

Skickar massa Styrkekramar.
Rosi

Peppoli sa...

de finns inga ord..Man blir så arg och LEDSEN!!! jag hoppas ni får en säng till Wilda och kan få lite lugn och ro..TROTS allt som händer händer runt omkring er.. STYRKEKRAMAR!!!

Annette sa...

KRAMAR...massor av kramar tille er fantastiska människor :) Så här skall verkligen INGEN behöva ha det i vårt land.

Anonym sa...

Gå ut i media,
tidning eller tv-då brukar det kunna hända saker.
Tråkigt dock att man ska måsta ta till såna åtgärder,
YNKLIGT att inte Wilda får en säng!
Kram från mig

Anonym sa...

Kan dom verkligen neka er detta?! Ring aftonbladet!!Verkligen, jag menar det, dom kommer att ta upp det!!
Stå på er!

Anonym sa...

jag blir så jäkla förargad när jag läser detta, vad kostar en sådan säng? finns det en möjlighet att ni kan köpa en om ni bekostar den själv?

Wildas mamma sa...

En sådan säng kostar 38500 utan detaljer såson droppställning, syrgashållare etc + frakt.
Hade vi haft pengarna hade vi köpt en själv. Det är därför insamlingen startats.....

Anonym sa...

Önskar att jag kunde tillverka en sådan säng till er ängel Wilda ...