fredag 3 september 2010

Wilda i centrum

Blev väldigt upprörd och otroligt ledsen över en ganska anonym kommentar i förra inlägget.
Att påstå att jag skriver MYCKET negativt om våra assistenter
Vi har inte haft assistenter så länge och väldigt svårt att ens hunnit skriva så mycket negativt om dem då. Sen har våra assistenter tillgång till denna bloggen och läser det jag skriver.
De få assistenter vi har är vi mycket tacksamma och nöjda för/med.
Att jag sen skriver lite skämtsamt om ironin i vår vardag borde inte vara något konstigt.

INGEN FÅR jobba med Wilda som sjuk. Men självklart är det påfrestande när man enbart har en halv personalstyrka och den enda ordinarie personalen blir sjuk. Vi klandrar absolut inte henne för hon har ställt upp massor sen den dagen hon började arbeta här. Men det vet HON och det är inget jag behöver skriva här.
Sedan de som går bredvid just nu är enormt duktiga och har fått ta stora lass redan från början. Men det VET DEM......

Att det inte är så lätt att arbeta som assistent i någons hem!? Nej det är det inte...men ALLA assistenter har ett val.
Vi har inte VALT att behöva ha 2 assistenter DYGNET runt i vårt hem....skulle det vara roligt????
Ska vi skämmas för att vi känner så då? Att vi inte kan ha ett privatliv? Att alltid ha åtta extra öron och ögon som hör och ser allt i vårt hem?
Nä fy f#n säger jag bara.........Vi är mer än nöjda med våra assistenter. Och en BRA assistent kan se hur påfrestande det måste vara för en familj att leva i det vi gör dygnet runt. En BRA assistent känner tacksamhet och känner sig  nöjd över att få arbeta med och hjälpa en familj med stora behov.

Vi har BRA assistenter som har gjort ett val att arbeta här. arbetar 40-48 h i veckan.....Det är 2 hela dygn. Vi arbetar 7 dygn i veckan. Vi har INGET val.

En bra assistent FÖRSTÅR,tar hänsyn och visar respekt.

Vi har valt rätt assistenter.....andra har vi valt bort för dem uppfyller inte de kriterier vi kräver.

9 kommentarer:

Bettan sa...

Hej vännen! Jag tror att en del människor läser väldigt bokstavligt, och inte mellan raderna eller ser glimten i ögat.. Vem som helst som har lite fantasi borde ju förstå dilemmat att vara beroende av andra människor för att få vardagen att fungera. Försök att inte ta illa vid dig, de allra flesta förstår att det du skriver inte är illasinnat mot de goa Assen som jobbar hos er.
Härligt att läsa om Wildas framsteg, blir lika glad varje gång!
Stora kramar :)

Anonym sa...

Hej !
Jag undrar var man kan hitta mössorna ?

Stor kram från oss

Lina sa...

Jag menade inte att såra. Inte alls. Bara det att i nått inlägg skrev du att en tjej inte tyckte att hon använde det hon lärt sig. Och det tyckte du visst att hon hade fel i. Sånt jag menar. Det är säkert superjobbigt för er med alla assistenter och när dom inte är där att ni får ta allt själv. Tror absolut inte ni har det lätt. Snarare tvärtom både fysiskt och psykiskt.
Jag ber om ursäkt för mitt uttalande. Jag är undersköterska själv så därför jag reagerade. Men återigen, förlåt

Wildas mamma sa...

Lina: Vet verkligen inte vilket inlägg du relaterar till så därför kan jag inte kommentera.
Däremot skulle jag ALDRIG prata ner våra assistenter. Så lågt sjunker inte jag. Skulle jag anse något vara fel så tar jag det personligen.

Wildas mamma sa...

Anonym: Klicka in på Mössor längst upp till höger ;-)

Trillingnöten sa...

Ja, vissa människor förstår verkligen inte! Jag har själv jobbat som assistent i en familj. Man måste få tycka att det är jobbigt, både som familj och som assistent :) det är inte lätt att hela tiden ha människor inpå! Det är bra att assistenterna har tillgång till bloggen också tycker jag! Det är bra att du är öppen! Kram!

Madelene sa...

Varför VARFÖR går man in och kritiserar i en sån här blogg?

Och Lina, det du hoppar på Nilla om är något du läst i MIN blogg. En assistent som inte skulle vara kvar ansåg att hon inte hade nytta av sina kunskaper och då skrev jag i min blogg att hon totalt missuppfattat sina arbetsuppgifter.

Inget Nilla tagit upp här...

Annica sa...

Saknar / Kram!

Tess sa...

De e ju så att folk helt enkelt inte förstår... alla som har assistenter hemma vet...känner... hur ens privatliv sakta smulas sönder. Till på allt ha ett sjukt barn man konstant är orolig för.