söndag 9 maj 2010

Kramper

Nu äntligen har Wilda  "ätit" normalt för första gången på två veckor. Känns skönt. 

Däremot har hon de senaste veckorna även börjat krampa. Det är iallafall vad vi tror att det är. Vet inte vad det annars skulle vara. Läkaren ville att vi skulle filma. Och idag lyckades vi filma några sekunder när hon krampade. Krampen satt i ca 2 min. Sådana här kramper brukar hon numera ha minst en gång om dagen och då varar de från 30 s till 2 min. 

Lägger ut filmsnutten o hoppas att det är någon som läser vår blogg som kanske känner igen kramperna och kan ge oss några tips. Vad har läkaren sagt och vad gör man för undersökningar för att kunna utläsa om det är kramper?

Tycker kramperna är jätteobehagliga och dem slutar nästan  alltid med att Wilda blir jätteledsen.


Linda: Har inte kvar ditt nr...du är alltid välkommen hit ;-)

Gitte: Så fint att Wilda även påverkat dig och din familj positivt. Det är bara att titta in på en kopp kaffe när du har tid. Familjen e oxå välkomna såklart.

Jonna: Tack för det fina orden...Du o barnen är oxå välkomna hit ;-)

Mamma: Älskar dig oxå- Familjen är viktigast!

6 kommentarer:

Madelene sa...

Hej Nilla!

Visst är det kramper, tyvärr. Det började för Love med i denna åldern, på ungefär samma sätt. Jag tycker att du ska ta kontakt med läkaren under dagen, sen kanske de inte gör nåt akut. Men tid till EEG bör väl bokas in. Love ska faktiskt på ett nytt idag.

Love får iktorivil som fungerar väldigt bra på hans kramper. Sen tror jag det gick i alla fall 1 månad från det han började småkrampa till han fick medicin. Men tycker att ni ska börja diskutera ev medicinering i vilket fall. Love blev med så himla ledsen när de släppte. så synd om dem.

Här börjar förkylningarna släppa så smått. Försöka hitta tid till ny träff snart??

Madelene sa...

Anledningen till att de var försiktiga med att börja medicinera var att medicinen är tröttande. Men då Love alltid sovit lite såg inte jag det som ett problem och han har inte blivit seg av det.

Ca 2 månader efter kramperna börjat så kom andningsuppehållen i kramperna, vilket vi tyckte var väldigt obehagligt. Nu är ju ni vana vid både det och att ge stesolid.

Jag kände att jag fick "ligga på" med att börja medicinera. Kände stor oro då hon som gjorde EEG:et sa att alla kramper skadar hjärnan. Sen får ju dessa barn många gånger svårbehandlade kramper men man måste ju försöka.

Anonym sa...

Hej!
Ja nog ser det ut som en kramp som Wilda har.
Jag minns att våran Tindra oxå blev påverkad lite rädd & ledsen efteråt.
Tindra hade en form som heter Infantil Spasm. Hennes armar for ute lite från kroppen och blev spänd.
Fast det är lite svårt att avgöra om det ser lika ut. Men nästan helt säker på att det är kramp iallafall.

Vad bra att ni får bra hjälp från HAB. Sängen kommer att underlätta.

Så härligt att se Wilda växa!

Hoppas att läkare lyckas tyda krampen och kan ge någon hjälp.

Ge duktiga Wilda en kram!

Hälsningar från Tindras mamma Camilla

Felicia sa...

Ojojoj... Stackars lilla Wilda :(

Kram Från Felicia I Skolan

Madelene sa...

Bara jag igen ;)

Kände mig som värsta dramaqueen ang. ringa läkare snart. Men menar bara att sen ska det diskuteras och ventileras å sen är det röda dagar och vips så har flera veckor gått... Så dumt att gå och skjuta på liksom :)

Håller tummarna för att kramperna lugnar ner sig!!! Love krampade under EEG:et idag, men bättre han krampar då om han nu ska krampa...

Kram på er!!

Anonym sa...

Hej Pernilla
Min dotter Malou har epelipsi,och jag tycker att din wilda krampar likadant. Prata med din /er läkare om medecin,men en av biverkningarna är just trötthet men brukar bli bättre efter någon vecka. Min Malou äter medecin morron och kväll plus att vi har stensolid som vi ger om kramperna varar mer än 5min.Det är väldigt obehagligt med kramper och som förälder att stå och titta på,då bli några sekunder till en evighet....
kram Elin Stebner mamma till Malou och Albin