fredag 4 juni 2010

Bättre dag idag?


Wilda kräver nu absolut övervakning på heltid av 2 personer dygnet runt. 6 h fem dagar i veckan har jag hjälp av Camilla så då är det jag och hon som sköter Wilda. Sedan mellan 18.00-12.00 är det för det mesta jag ensam så får övervaka och sköta något som egentligen kräver 2 personer. Man kan inte vända sig om för en sekund. Jag är totalt slutkörd....Igår grät jag mest hela tiden..

Till berörda:
EMPATI betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla och inlevelse, men sträcker sig utöver ett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även ett rationellt värderande.
Enligt analys som företräds bland annat av Henry Montgomery ingår i fenomenet empati dessa komponenter:
Förståelse - någon typ av förståelse av den som empatin väcks för
Känsla - att empaten (personen som känner empati) upplever en känsla som överensstämmer med den andre
Uppfattad likhet - empaten uppfattar sig ha relevanta likheter med objektet för empatin
Handling - empatin manifesteras i någon handling från empatens sida.

Om man saknar empati då????

Idag hoppas jag blir en bättre dag. Tack alla som bryr sig och finns där...Utan er hade jag inte orkat.

/Nilla

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör ett fantastiskt jobb -både som mamma, fru och människa!!!

Kram!!!

Sandra -Vildkatten sa...

Du är stark och modig som vågar berätta att det faktiskt inte är så lätt och nån gång måste ju botten komma. Hoppas att ni får lite mer hjälp, det behöver du och din familj.

Kram

Unknown sa...

Jag hittade denna blogg idag, och jag känner redan att detta är något jag måste sitta i lugn och ro och läsa, så jag ska återkomma när jag har mer tid, jag skulle vilja följa er kamp, ni verkar vara en jättefin och kärleksfull familj, och du verkar vara en sådan stark och fin kvinna som har fått så mycket att orka bära!
Tack för att du delar med dig!

Kram Emily och Julian
http://myperfectbabyjulian.blogspot.com/

Elin sa...

Gud va ni måste vara starka =] Jag beundrar er verkligen!

Anonym sa...

Tittar in och ser att det känns bättre idag,har tänkt på er och särskilt lilla Wilda och önskar allt gott och att ni skall finna ro och ork.
Varma tankar Gunilla.